donderdag 13 maart 2014

The Presence

De droom

Gisteren werd ik plotseling in het midden van de nacht wakker. Ik herinnerde me mijn droom nog gedeeltelijk. In de droom stapte ik rond in het huis van een vriendin uit mijn tienerjaren. Ik ging naar de zolder en voelde daar de aanwezigheid van een geest. Wat er daarna gebeurde, weet ik niet meer. Toen ik wakker werd, durfde ik mijn bed echter niet uit. Ik moet toch op een bepaald moment terug in slaap gevallen zijn.
De droom liet me gisterenmiddag niet los en ik zocht uit nieuwsgierigheid de betekenis op. De betekenis zou als volgt luiden : 'Dromen van een geest betekent dat de dromer achtervolgd wordt door iets in zijn of haar leven ... het is waarschijnlijk dat iets waarvan je dacht dat het tot het verleden behoorde, maar uiteindelijk toch niet zozeer tot het verleden behoort.' Ja, daar gaan we weer : het verleden,  herinneringen ...
Diezelfde dag kwam ik al surfend de film The Presence tegen. Tja, daar kon ik toch niet aan weerstaan. When two things happen at the same time ...

De film

The Presence is een donkere, romantische ghost story. Een jonge vrouw (Mira Sorvino) neemt haar intrek in een grote chalet midden in de wildernis van Oregon. De chalet wordt echter ook bewoond door andere entiteiten (Shane West, Tony Curran). Wanneer haar vriend (Justin Kirk) langskomt, wordt hun aanwezigheid steeds zichtbaarder en bedreigender. Deze Lynchiaanse nachtmerrie, inclusief de fluisterende demonen en de Douglassparren, is een prachtige prent met een perfect tempo, met Hitchcockiaanse spanning, fantastische muziek en een wondermooie cinematografie. Een mooi werk van de regisseur Tom Provost. Echt een verademing.

Click here to watch the trailer.

The Presence

The dream


Yesterday I suddenly woke up in the middle of the night. I partially remembered my dream. In the dream I walked around in the house of a teenage friend. I went up the attic and felt a presence there. I don't quite remember what happened afterwards. When I woke up, I didn't have the nerve to get out of my bed. However I must have gone back to sleep somehow.
The dream kept haunting me yesterday afternoon and out of curiosity I checked its meaning. The meaning would be the following : 'Dreaming of a ghost indicates that the dreamer is haunted by something in his or her life ... it's probable that something you may have thought was in the past, isn't "so" in the past after all.' Yes, there we go again : the past, memories ... 
That same day, while surfing the net, the movie The Presence popped up. Well, I couldn't resist. When two things happen at the same time ...

The movie

The Presence is a dark, romantic ghost story. A young woman (Mira Sorvino) goes to stay in a big cabin in the middle of the Oregon wilderness. The cabin is also home to other entities (Shane West, Tony Curran). When her boyfriend (Justin Kirk) drops by, their presence becomes more vigilant and more threatening. This Lynchian nightmare, including the whispering demons and the Douglas firs, is a magnificent film with a perfect pace, Hitchcockian suspense, fantastic music and amazing cinematography. A beautiful work by the director Tom Provost. Really refreshing.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten