vrijdag 24 augustus 2012

Wandering The Streets of Shkodër

We zijn vorige week zaterdag (3:00) teruggekomen uit Albanië.  Het was daar zinderend heet en ik verlangde naar het zachte Belgische klimaat. Toen ik zaterdagmorgen (10:00) in mijn eigen bed wakker werd, waande ik me echter weer daar.  Ik zat vorig weekend dus opnieuw te puffen en durfde me nauwelijks te bewegen.  Ik had daardoor meer tijd nodig om te recupereren van de reis en de lange autorit.

Deze foto's heb ik begin vorige week in de stad Shkodër genomen.  Shkodër ligt in het noorden van Albanië aan de voet van de Albanese alpen.  Wat me het meeste opviel bij mijn eerste bezoek aan de stad enkele jaren geleden was het enorme netwerk van zelfstandigen.  De straten staan bol van honderden kleine winkels en straatverkopers.  Albanië gaat nog steeds gebukt onder hoge werkloosheidscijfers.

Tobacco salesman on the sidewalk and a jewelry shop in the background


The sheep farmers exhibit their vendibles very early in the morning

De produkten zijn heel verscheiden en levensmiddelen zijn supervers en goedkoop.  Vissen, kippen en schapen worden ook levend op de stoep van de winkelstraten verkocht.  Ik zag daar enkele dagen geleden een man met een pasgekocht, vastgebonden schaap in zijn fietsmandje door het hectische verkeer rijden.  De verwarde schapenogen staan voor altijd in mijn hoofd gegrift.  Vissen keken me daar vragend vanuit overbevolkte plastic bakken aan en kippen lagen luilekker op het voetpad, weliswaar vastgebonden, op hun lot te wachten; geen doordeweekse winkeldag.

You can find the most tasty and juicy fruits and vegetables here

A shoe shop and a typical 'men only' café

Als het drukke verkeer en de hitte je even teveel worden, kan je iets drinken in de ontelbare koffiebars. Voorwaarde is wel dat je een man bent.  Het is traditie dat mannen elkaar ontmoeten in deze lokalen en de vrouwen thuis koffie drinken.  Als vrouw kan je, liefst vergezeld van een man, in heel de stad in enkele koffiebars terecht, waaronder de bar van Hotel Europe en koffiebar Primavera.  Ik was echter die dag alleen en ben naar Hotel Europe gegaan vergezeld van een boek. Ik werd er goed bediend, het interieur was luxueus en de airco werkte optimaal. Ik zag zelfs nog meer vrouwen samen op het buitenterras zitten.  Wordt vervolgd.

You can sit on the terrace of Hotel Europe overlooking the lovely fountains and the beautiful mosque



Wandering The Streets of Shkodër

We returned from Albania on Saturday (3:00 a.m.) last week.  It was scorching hot there and I looked forward to the mild Belgian climate.  However, when I woke up in my own bed on Saturday morning (10:00 a.m.) I was under the impression that I had never left Albania.  So last weekend I was panting and puffing again, hardly being able to move. Therefore I needed some more time to recuperate from this holiday and the long drive home.

I took these pictures in the city of Shkodër beginning last week.  Shkodër is situated in the north of Albania at the foot of the Albanian alps.  What struck me the most while visiting the city a few years ago was the immense network of entrepreneurs.  The streets are chock full of independents shops and street vendors.  Albania is still plagued by very high unemployment rates.

 
Baby shop and shoe store with the beloved Mercedes in the forefront

Shops and more shops

The supply of goods is very diverse and groceries are very fresh and cheap.  You can even buy live fish, chickens and sheep on the sidewalks in the shopping streets. I saw a man driving through the hectic traffic his bike basket filled with a newly bought, tied up sheep just a few day ago.  The confused sheep's eyes are etched in my memory forever.  Fish looking at me interrogatively from overpopulated, plastic containers and chickens relaxing in the sun awaited their fate; not my usual day out shopping.






Hotel Europe in the background
If the busy traffic and the heat are getting to you, you can have a drink in the numerous bars, on condition that you are a man that is.  It is tradition that men meet each other in these venues, whereas the women have their coffee at home.  A woman, preferably accompanied by a man, can only visit a few coffee bars like the bar at Hotel Europe and coffee bar Primavera.  On that particular day I was by myself and went to Hotel Europe accompanied by a book.  I got good service, the interior was luxurious and the airco worked impeccable.  I even saw more women sitting together on the outside terrace of Hotel Europe. 
To be continued.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten