woensdag 20 juni 2012

Scent and Sensibility


Aspirant-herboristen in een mooi decor.

Vorig weekend stond in het teken van de recent opgefriste Dodoenstuin in Schilde (provincie Antwerpen).  De tuin is een reconstructie van de 16de eeuwse renaissancetuin met kruiden uit het 'Cruydeboeck' van Rembert Dodoens.


De Dodoenstuin is onderverdeeld in twaalf deeltuintjes, die allemaal volgens een ander patroon zijn aangelegd.  Dit paradijs is omgeven door torenhoge bomen en huist tientallen geneeskrachtige kruiden. Je waant je in een andere tijd.





Ik wandelde ook even naar de aangrenzende tuin met geurige keukenkruiden, cosmetische kruiden en verfkruiden.  Bij de lichtste aanraking van de planten werd ik bedwelmd door hun heerlijke geur.  Het grootste geschenk waren deze mooie klaprozen, een bloem uit mijn kinderjaren.  Plots herinnerde ik me hoe ik in de zomer speelde tussen de bloedrode klaprozen en de hemelsblauwe korenbloemen in de velden langs de spoorwegberm.



'Chaque fleur est une âme à la Nature éclose.'
Vers dorés, Gérard de Nerval



'Give me odorous at sunrise a garden of beautiful flowers
where I can walk undisturbed.'
Walt Whitman

2 opmerkingen:

  1. Hallo nostalgische stadsvogel,
    Leuke blog heb jij ! Mooie foto's !
    Bedankt voor al je leuke commentaren op mijn blog en graag gedaan wat betreft mijn receptje,
    ik moet zelf nog even afwachten of het gaat lukken :)
    Groetjes,
    Marylene

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De eerste reactie op mijn blog. Een mooier verjaardagsgeschenk kon ik me gisteren niet voorstellen. A gift coming out of the ether. Bedankt Marylene.

      Verwijderen